вторник, 22 ноември 2011 г.

Българинът губи 85% от изработеното спрямо 0% при Британеца, за сметка на това има 1/4 по-малко време да навакса загубите.

Напоследък често си задавам въпроса "Защо сме най-бедни в Европа?","Какво не ни е наред?", "С какво сме заслужили това последно място?".
Знаете ли, разбрах защо и разбрах какво.
Има една "каста" от българското общество - чиновник, но не обикновен чиновник, а такъв който пише наредбите. Наредбите спрямо законите са нещо от рода на: Ако законът казва генерално - "бъди добър", то Наредбите го вкарват в детайли "добър е този, който...."и "глобата за нарушителя е ...."
Получава се ситуация, в която добър закон може да му се обърне смисъла от наредбата и да се получи голяма вреда за обществото. Изглежда  писачите на наредби са специална каста хора, откъснати от реалността. Наредбите им са толкова вредни, че автоматично ни правят най-бедни в Европа.
Ще дам няколко лични примера и ще ги оценя по скалата Българин срещу Британец. Това са директни финансови загуби за всеки Българин и за никой Британец. И Българинът и Британецът стартират с 100 000 лв. за 1600 часа работа на година:
  •  ЗАГУБА НА ВРЕМЕ
1) Актовете от КАТ
Имам акт за нарушение на правилника за движение от май месец. Всеки месец пътувам до КАТ Елин Пелин за заверка, като престъпник съм, понеже актът е валиден 1 месец и  трябва да се завери, ако не - нов акт и пак чакане. Нека да пресметна - ако в годината пътувам 10 дни за това вместо да работя и създавам брутен вътрешен продукт, вече съм с 3% назад от британеца, но не е толкова лесно. Тези които ме обслужват, пишат актове, чистачката която чисти след мен, токът, който се харчи за това време също излиза от БВП т.е от моя джоб. Поне 3% от годишното време на още 3-ма чиновници и обслужващ персонал са отишли в изпълнението на тази наредба, която ме задължава всеки месец да ходя да ми заверяват акта в Елин Пелин. Така вече съм назад с 10% от работнато време спрямо Британеца.
2) Командировъчните
Някаква наредба ни задължава при всяко служебно пътуване да се подпечатва "специален" документ, който да удостоверява че аз съм бил там, ако не - глоба за фирмата. Ако пътувам 60 дни в годината времето за тези документи е по 10 минути - 10 часа загуба. Още един ден назад от британеца, да ама не, това са и разходи по печатането им, по купуването им, по отчитането им на колежката, после по осчетоводяването им все разходи, които излизат от моя джоб и аз ще трябва да ги заработя през остатъка още -5% надолу спрямо британеца.
3) Лошите пътища
Винаги съм се удивлявал колко са лоши, дори и новите пътища в България. Контролът и изпълнението със сигурност ще е по някоя наредба....
Заради лошите пътища губя по 8 часа повече при пътуване до Варна или Бургас. Ако пътувам веднъж в месеца то губя средно 80 часа на година. Още - 10% загуба на време, през което Британеца трупа пари.
До тук ако британецът е работил 1600 часа на година, то аз съм с 400 часа по-малко, но тези часове не съм ги прекарал на о.Тасос, а по опашките и в предприемане на действия, за да не ме глоби някоя наредба.
Текущ резултат: за Британеца 100 000 лв, за Българина 75 000 лв.
  • ЗАГУБА НА ПАРИ
4) Мобилните оператори
Тук темата колкото и дълбока да изглежда тя е съвсем проста. Липсата на конкуренция заради някоя наредба (никой не би посмял да го облече в закон), прави 3-те мобилните оператори да си измислят свои правила както на тях им е изгодно. Услугите им също са доста скъпи. Тук разходиме ми са поне 5% повече от британеца, (обаче имам 1/4 по-малко време, за да ги изработя)
5) Комунални услуги
Ходиш лично, бавят всичко. Едни клиенти - Италиански инвеститори чакат втора година да  им пуснат ток на сградата. Целият строителен бранш е пропищял от тези монополисти.  Законът съм сигурен, че е добре написан, чиновниците обаче ловко са се скрили зад някоя наредба.  Заради тези монополи съм още на -15% от Британеца.
6) Обществените поръчки
Обществените поръчки продължават да стопяват голяма част от заработения БВП. Най-често чрез необявяването им въз основа на познайте... наредби. През 2008 година сменихме асансьора на ВЕЦ  Въча, търгът бе спечелен от фирма фантом. демонтажът на стария асансьор бе за 100 000 лв. Фантом фирмата го възложи на асансьорна фирма, тя пък го възложи на нас, ние го извършихме за 10 000 лв.
Заради лошото управление на данъците в България съм назад -20% от Британеца.
7) Сивата икономика
Клиенти продължават да ни натискат да не им начисляваме ДДС. Това в строителния бранш е станало като проклятие.Като им откажем веднага сме с 20% по-скъпи от сивата конкуренция. Тук не знам дали е виновна наредба, но бездействието на чиновниците, скрито зад наредба със сигурност ни взима -40% спрямо Британеца.

 Да обобщим - заради наредби или причини скрити зад наредби като сивата икономика, лошото управление на обществените пари, монопола на мобилните оператори, Българинът губи по скалата  85% от изработеното спрямо 0% при  Британеца, за сметка на това пак заради лоши наредби има 1/4 по-малко време да навакса загубите.
Краен резултат: за Британеца 100 000 лв, за Българина 11 520 лв.

Тъжно, няма конспирация, няма генерален план за ограбване на България има просто хиляди малки и дребни наредби които невидимо, но постоянно ни бъркат в джоба и когато видите заплатите в Лондон, не се самообвинявайте "Аз ли работя по-малко? По-глупав ли съм от Лондончаните?" - Не, не работите по-малко, но да, по-глупав сте.
Затова другата седмица, когато дойдат чиновниците да ви събарят остъкления балкон скрити зад някоя наредба, не свеждайте глава, не се редете на опашка пред архитектите, ами се включете в първия протест за премахване на тази безумна наредба, която заради един остъклен балкон автоматично е направила 30% от българите престъпници.

1 коментар:

  1. Страхотен разрез на проблема...или по-скоро на частица от проблема! За съжаление съм съгласна с написаното. Казвам за съжаление, защото ми се ще да напиша, че не си прав или, че си "хейтър"(така модерна думичка и много актуална на МРАЗЕЩОТО ни общество)... но не мога:(

    ОтговорИзтриване