понеделник, 20 юни 2011 г.

Как билборд може да те предизвика или колко добре д-р Енчев познава хората.

„Pin-up” момичета на доктор Енчeв с класическата им хубост и лек еротичен привкус, ме докараха до такива мисли, до които обекновенно ме докарват белобради мислители като Кант и Сократ. Помогна им и някаква "етична комисия" която нареди билбордовете да се свалят, понеже развращавали младите момичета и те вместо да учат, щели да станат самовлюбени нарциси под въздействието на тези билбордове. Разбира се най-голямо значение има това,че авторът им е мой много близък приятел и темата е често дискутирана в приятелските ни кръгове.

Нека да разгледаме по-дълбоко  и внимателно всеки билборд, какво има да ни каже, понеже докато го прочетем на улицата вече сме го подминали и това което сетивата ни не са успели да уловят, въображението ни услужливо го допълва. Така едно време циганите мамеха хората по междуградските автогари с играта тука-има тука нема. За припомняне - в тази измама мамещия поставя златен пръстен в 1 от 3 чашки и ги върти, ако жертвата познае в коя чашка е пръстена - го печели. Тук измамниците използват жаждата на жертвата за злато, тя толкова много желае този пръстен и понеже е проследила много внимателно "правилната" чашка, е 100 процента сигурна, че знае къде е пръстена, за съжаление убедеността и е само плод на нейното желание. За да не ставам поредната жертва на д-р Енчев, реших да разгледам по-дълбоко причината защо тези билбордаве така ни предизвикват въображението.

Билборд 1. Повърхностно докато човек шофира.
Мадама ми казва нещо невъзможно, явно е доста глупава,  що за реклама? Дори куклата не е разголена!

  По-внимателно на спокойствие
 „Мога да контролирам живота си!” Този слоугън всъщност казва „аз проедолях страховете си” „това което правя зависи изцяло от мен и моята воля”. Той е провокация към хората които още не са преодолели страховете си – ето вижте ме аз съм свободна! Тук тържествува свободата !
Конците за марионетки е другo предизвикателство -  Ти пое ли живота в своите ръце?

Билборд 2. Повърхностно докато чакам зелено на светофар.
Поредната фръцла, която си мисли че е центъра на света. Каквито и физиономии да ми прави аз не се интересувам от нея.


 По-внимателно на спокойствие. Всички се интересуват от мен. Това е друга жена постигнала успех в живота, която е затрупана с внимание. Антипода на този човек е човек от който никой не се интерува. Този слоугън казва "Бъди важен!" "Нека нещата, които ти се случват зависят от теб!" и още "Карираната покривка не е част от роклята ми, ти какво си мислише че работя?!"
  
Билборд 3  Изискана жена във вечерно облекло със стилни бижута и идеална прическа.  
 Влюбена съм .... в себе си. Влюбена съм.... многогочие – това е образа на жена, която търси в многоточието съответстващата на нивото и любов, но огледалото ни подсказва че тя не намира достоен обект и разбираемо попада на своя огледален образ.  
Това е послание към мъжете, към това как изглеждат, как се държат. Критика към неглижираните, хората които не се грижат за външния си вид, но и предизвикателство към тези които е грижа – Ти можеш ли да дойдеш на моето ниво? Хайде бъди по-изискан!

  Билборд 4. Това е билбордът който е най-провокативен, но и най-проницателен.   

„Прекалено красива съм.” Това е образът на човек който е достигнал своя идеал за красота, а стремежът за красота е израз на естествения стремеж на човек към съвършенство, който пък е истиския двигател на прогреса. Този стремеж ни кара да откриваме планети, този стремеж ни е дал статуята „Давид” на Микеланжело. Точно този стремеж към съвършенното общество е накарал комисията да цензурира рекламата. Обърнете внимание на обърнатия словоред. Вместо Прекалено съм красива – както е по правило -АЗ- ът да е на първо място, тук красотата го измества и съвършенството тържествува. Прекалено красива съм . Не може изречението да свърши така, затова с края му „.... за да работя! Отново е хвърлена ръкавицата към хората които нямат самочуствие, които са се примирили със съдбата си, и всеки ден за тях е мъчение. Да работя – каква мъка. Това е предизвикателство към хора които не обичат работата си – нима човек, който не обича работата си може да достигне съвършенство? Нима гениите са възприемали това което правят като работа? Нима хората които са щастливи от работата си я възприемат само като работа ? Не - те казват „правя това с такавъв кеф,  даже ми плащат за това”. За тези които не са разбрали правилно, билборда закачливо им намигва – не приемайте всичко за чиста монета - това което държа може да е трудовият ми договор.

Няма коментари:

Публикуване на коментар